Kielitietoinen vanhempainilta:
1T- ja 1S-luokan Vahvuusmessut
Vanhempainillassa vanhemmat haastettiin pohtimaan omia ja lastensa vahvuuksia.
Vahvuussanasto oltiin yhteistyössä vanhempien ja koulun opettajien kanssa
käännetty oppilaiden äidinkielille osana kielitietoisuushanketta.
Vahvuusmessujen järjestäminen on lähtölaukaus ekaluokkalaisten monialaisille
opintokokonaisuuksielle, joissa aiheena on ”Minä”.
Seuraavassa haastattelussa
oppilaiden näkemyksiä projektista.
1
Miten vahvuusprojekti alkoi?
Tobias: Me katsottiin niitä Huomaa Hyvä!
-kortteja.
Aino: Samalla me juteltiin niistä meidän
vahvuuksista. Jokainen mietti, missä asiassa on hyvä. Siitä juteltiin.
Alisa: Omasta taidosta kerrottiin muille.
Matias: Aluksi puhuttiin niistä
vahvuuksista ja tehtiin ne kuvat ja piirrettiin ja kirjoitettiin. Kuva tehtiin
omasta vahvuudesta.
Miten ryhmätyön tekeminen alkoi?
Matias: Laitettiin kaikkien taitoja
taululle.
Joakim: Me yhdistettiin kaikkien taitoja
yhdeksi ryhmäksi ja me oppilaat tehtiin ryhmät. Me oppilaat nimettiin ryhmät.
Ryhmien nimiä olivat Harrastukset/urheilu, Ystävyystaidot, Kädentaidot ja
Kauneus.
Ella: Sitten mentiin ryhmissä juttelemaan
kaikkien taidoista.
Romy: Samalla puhuttiin siitä, mistä
jokainen piirtää.
Matias: Sitten piirrettiin kuvat omista
taidoista.
Joakim: Sen jälkeen kuvat sommiteltiin
pahveille ja niistä tehtiin julisteet. Samalla etsittiin kaikki vahvuudet.
3
Millaista ryhmätyön tekeminen oli?
Tobias: Ryhmätyön tekeminen oli kivaa.
Aino: Ryhmätyön tekeminen oli mukavaa.
Mustafa: Joskus ryhmätyön tekeminen oli
hankalaa ja joskus se sujui hyvin.
Mitä muuta teimme tässä vaiheessa ryhmätyön
lisäksi?
Mustafa:
Sitten me harjoiteltiin sitä laulua, Salaisuuden kalaa
A: Me askarreltiin ne
salaisuuden kalat.
Joakim: Kun ne laulun salaisuuden
kalat pyydystetään verkolla, me saadaan ne meidän vahvuudet esiin. Salaisuuden
kalat on siis meidän vahvuuksia.
Matias: Huomaa Hyvä-varis tuli meidän
luokkaan ja sanoi, että tuohon puuhun täytyy saada lehtiä. Ja me tehtiin niitä
lehtiä siitä, miten toiset käyttäytyy.
Reino: Aina joka päivä kun me tehtiin niitä
lehtiä niin aika moni oppilas on huomannut jotain hyvää.
Romy: Oli kivaa kirjoittaa niitä lehtiä ja
se oli kiva katsoa, onko joku tehnyt jotain hyvää.
Ella: Luokkien eteen pylväisiin laitettiin
esille vahvuussanat eri kielillä. Vanhemmat auttoi niissä.
Reino: Kieliä olivat somali, viro, venäjä,
suomi, japani, albania.
Mustafa: Ne kielet oli sen mukaan, miten
niitä äitejä ja oppilaita oli.
Romy: Me luettiin niitä vahvuussanoja eri
kielillä. Ne kenen kielet siinä oli, lukivat sanoja ja muut toistivat.
Mitä vanhempainillassa ja Vahvuusmessuilla
tapahtui?
Darius: Ensin mentiin musiikinluokkkaan ja
laulettiin.
A: Minua jännitti se, kun me laulettiin
sitä laulua. Mutta se meni kuitenkin hyvin.
Joakim: Meidän opettaja kertoi kaikille
meidän vanhemmille miten meidän vanhempainilta ja tämä koko projekti oli saanut
alkunsa.
A: Me annettiin vanhemmille ne
maaperälaput. Niihin piti vanhempien kirjoittaa itse oma taitonsa ja lapsen
taitonsa.
Matias: Mä menin soittamaan kaikille
aikuisille pianoa.
Darius: Vahvuusmessuilla me kerrottiin
niistä vahvuuksista.
Matias: Ryhmätyön esittely oli hauskaa ja
mukavaa.
Romy: Mua jännitti ryhmätyön esittely,
mutta Reino auttoi mua välillä niissä sanoissa. Sitten mua ei enää jännittänyt.
Mustafa: Se oli kivaa, kun vanhemmat kävi
siellä kaikilla pisteillä.
Joakim: Kaikista parasta siinä
vanhempainillassa oli se, kun rehtori tuli myös käymään siellä. Minä ja Alisa
pidettiin Päivänpaistepistettä. Siinä aikuisen piti ottaa lappu ja kirjoittaa,
mitä vahvuuksia pitää tärkeänä. Lappu piti liimata ikkunaan auringonsäteeksi.
Alisa: Mua jännitti ihan sairaasti, kun
rehtori tuli.
Mitä seuraavana koulupäivänä teimme?
Ella: Me arvioitiin vanhempainiltaa ja
Vahvuusmessuja.
Aino: Ollaan juteltu vanhempainillasta.
Mustafa: Piirrettiin ja kirjoitettiin siitä
miten minä onnistuin ja miten kaveri onnistui.
7
Mitä opit vahvuusprojektista ja
Vahvuusmessujen pitämisestä?
Ella: Me opittiin äänenkäyttöä. Me opittiin
uusi laulu.
Joakim: Me opittiin projektin tekemistä. Me
opittiin pitämään kaikenlaisia messupisteitä.
Aino: Me opittiin puhumaan muille
aikuisille.
Mustafa: Mä oon oppinut esiintymään.
Alisa: Mä oon oppinut esittelemään.
Romy: Mä oon oppinut vahvuussanoja.
Reino: Mulle oli tuttu juttu miettiä, missä
mä olen hyvä.
Aino: Tuntui hyvältä huomata hyviä asioita
toisista.
Joakim: Tämä projekti ja vanhempainilta oli
niin siistiä, että mua huvittaa tehdä vielä uudestaankin tälläinen. Kun se oli
niin mahdottoman hyvä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti