keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Tiistilän koulu - monien kielien koulu


















S2-tunnilla tehtiin sopimus hyvästä yhteistyöstä.


"Astut aamulla koulun ovesta sisään ja kuuntelet hetkellistä hiljaisuutta, sillä olet saapunut koululle hieman liian aikaisin. Istuudut penkille odottamaan kavereitasi. 

Ennen kuin huomaatkaan viereesi saapuu oppilas, joka puhuu puhelimessa. Kuuntelet korvat höröllä ihmetellen, mitä kieltä hän mahtaakaan puhua. Et saa kiinni yhdestäkään sanasta. Arvot päässäsi hetken aikaa, mahtaako kieli olla mandariinikiinaa, telugua, romaniaa vaiko jotakin aivan muuta. 

Nouset penkiltä ja siirryt omaan luokkaasi. Aamupäivän aikana vatsassasi alkaa tietysti kurnia. Kun pääset ruokajonoon, kuulet, kuinka muutama oppilas juttelee illan omankielentunnistaan. Itse et ole kuullutkaan moisesta kielestä, etkä edes siitä, että normaalien koulupäivien jälkeen on vielä monella oppilaalla tunteja. 

Mietit hölmistyneenä, kuinka vähän tiedät koulussamme puhuttavista kielistä. Päätät tehdä tietämättömyydestäsi lopun ja luet lukuvuosioppaasta kieli- ja kulttuuriryhmien opetus-osion, jossa kerrotaan koulussa puhuttavista kielistä:

afgaani/pashtu, albania, arabia, bengali, bulgaria, englanti, espanja, farsi/dari, filipino, hindi, hollanti, indonesia, italia, khmer, kreikka, kroatia, kurdi, liettua, mandariinikiina, norja, portugali, puola, ranska, romani, romania, saame, saksa, serbia, somali, swahili, thai, turkki, unkari, urdu, venäjä, vietnam, viro.

Kotona kerrot koko perheellesi, kuinka hämmentynyt olit tänään koulussa. Kehotat myös vanhempiasi lukemaan osion, sillä saattaahan olla ihan hyvä, että vanhemmatkin tietävät, miten monikielinen koulu Tiistilän koulu onkaan."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti